Under the previous maritime code it was steady jurisprudence that the shipowner was also liable for the contract of carriage under the sea b/l. The joint application of articles 46, 59 and 66 (old) BMC led to the rule that the shipowner could be held liable because the b/l was deemed to have been signed […]
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-12-02 13:36:432020-12-02 13:37:30The new Belgian Maritime Code – liabilities of the shipowner under B/L
Onder de oude zeewet was het vaststaande rechtspraak dat de eigenaar van het zeeschip eveneens aansprakelijk was voor de vervoersverbintenis zoals vervat in het zee cognossement. Door de samenlezing van artikelen 46, 59 en 66 Zw. werd aangenomen dat de eigenaar aansprakelijk kon gesteld worden omdat het cognossement vermoed werd door de kapitein ondertekend te […]
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-12-01 10:29:522020-12-01 13:02:55Nieuw scheepvaartwetboek – aansprakelijkheid van de scheepseigenaar onder cognossement
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-10-19 16:28:052020-10-19 16:28:05First comments i.r. of the new Belgian Maritime Code
Met de invoering van het nieuwe Scheepvaartwetboek beoogde de wetgever alle relevante regels terzake samen te brengen in een allesomvattende en helder gestructureerde codificatie. De Belgische wetgever beoogde aldus het maritieme recht kenbaar en overzichtelijk te maken. Het Scheepvaartwetboek bestaat uit 4 boekdelen : 1. Algemene bepalingen 2. Zeevaart 3. Binnenvaart 4. Handhaving Het wetboek […]
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-10-15 16:00:272020-10-15 16:00:27Duiding bij het nieuwe Scheepvaartwetboek
The New Maritime Code initially intended to replace the Maritime Code which applied since 1879, but during 150 years was hardly amended. A modernisation imposed itself. The new Maritime Code however became much more than merely a modernisation of the old Maritime Code. The new code covers nearly all aspects (private and public law) of […]
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-09-01 15:38:492020-09-01 15:39:28As from 1st September 2020 the new Belgian Maritime Code applies
Het nieuw Scheepvaartwetboek beoogde initieel de herziening van de Zeewet, die sedert 1879 van toepassing was en gedurende bijna 150 jaar amper werd gewijzigd.
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00Jonashttps://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngJonas2020-09-01 15:30:042020-09-01 15:43:29Vanaf 1 september 2020 is het nieuw Belgisch Scheepvaartwetboek van toepassing
Iedere zelfstandige kan het onroerend goed dat tot zijn hoofdverblijfplaats dient onbeslagbaar laten verklaren. Zodra de zelfstandige zulks een verklaring heeft afgelegd, is het onroerend goed onbeslagbaar voor nieuwe schulden uit hoofde van zijn beroepsactiviteit. Als bestuurder van een vennootschap, geconfronteerd met de financiële malaise ingevolge Covid-19, is het aan te bevelen een dergelijke verklaring […]
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-07-03 10:11:282020-07-03 10:11:28DE ZELFSTANDIGE EN ZIJN SCHULDEN NA COVID-19: BESCHERMING VAN DE (ENIGE) GEZINSWONING TEGEN SCHULDEISERS
Een werkgever die een opzegtermijn betekende aan een werknemer die – door de Covid19-pandemie – werkloos was wegens overmacht, realiseerde tot voor kort een besparing op zijn loonkosten: werkloosheid wegens overmacht was immers niet opgenomen in de lijst van schorsingen van de opzegtermijn, waardoor de opzegtermijn gewoon doorliep tijdens de periode van werkloosheid wegens overmacht. […]
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-06-23 15:44:432020-06-23 15:44:43Beëindiging van de arbeidsovereenkomst in ‘Corona’ tijden – opzegtermijn ging onmiddellijk in, maar wordt sinds 22 juni 2020 dan toch geschorst
Vanaf 18 juni 2020 zullen ondernemingen waarvan de continuïteit bedreigd werd door de COVID-19 pandemie niet langer beschermd zijn tegen hun schuldeisers. Het moratorium (tijdelijke opschorting) op faillietverklaring en beslag werd niet verlengd. Wordt u door uw schuldeiser in faillissement gedagvaard of wordt beslag gelegd op uw goederen, neem dan contact op METIS ADVOCATEN (Mr. […]
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-06-17 17:25:502020-06-17 17:25:50EINDE BESCHERMING VAN ONDERNEMINGEN TEGEN (DE GEVOLGEN VAN) COVID-19 PANDEMIE
Een bedrijf dat een product met onderhoudsservice op de markt brengt, vraagt zich af of het, nu corona tot noodzakelijke besparingen binnen de firma moet leiden, de minder lucratieve onderhoudsservice eenzijdig kan stopzetten.
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-06-11 15:56:382020-06-11 15:56:38Corona praktisch – afbouwen van de dienst na verkoop wegens overmacht?
Het ongewild verspreiden van naaktfoto’s op het internet is een zeer kwalijke trend in onze digitale samenleving. Een recente wetswijziging voorziet in zwaardere straffen en wil de beelden zo snel mogelijk offline halen.
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-05-15 11:22:032020-05-15 11:31:52Uw naaktfoto ongewild online? Snel reageren is de boodschap!
https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.png00MTS0394https://metisadvocaten.be/wp-content/uploads/2018/08/METIS-advocaten-Antwerpen-logo-1-300x150-300x150.pngMTS03942020-05-08 11:39:452020-05-08 13:14:54Bedrijven in moeilijkheden
Deze website maakt gebruik van essentiële cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren van deze website. Deze zijn altijd ingeschakeld.
Daarnaast maken we ook gebruik van analytische cookies om de bezoekersaantallen op de website op anonieme wijze te monitoren.
Voor meer informatie, aarzel niet om ons te contacteren.
Deze website maakt gebruik van essentiële cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren van deze website. Deze zijn altijd ingeschakeld. Daarnaast maken we ook gebruik van analytische cookies om de bezoekersaantallen op de website op anonieme wijze te monitoren. Voor meer informatie, aarzel niet om ons te contacteren.
The new Belgian Maritime Code – liabilities of the shipowner under B/L
/in Actualiteit /door MTS0394Under the previous maritime code it was steady jurisprudence that the shipowner was also liable for the contract of carriage under the sea b/l. The joint application of articles 46, 59 and 66 (old) BMC led to the rule that the shipowner could be held liable because the b/l was deemed to have been signed […]
Nieuw scheepvaartwetboek – aansprakelijkheid van de scheepseigenaar onder cognossement
/in Actualiteit /door MTS0394Onder de oude zeewet was het vaststaande rechtspraak dat de eigenaar van het zeeschip eveneens aansprakelijk was voor de vervoersverbintenis zoals vervat in het zee cognossement. Door de samenlezing van artikelen 46, 59 en 66 Zw. werd aangenomen dat de eigenaar aansprakelijk kon gesteld worden omdat het cognossement vermoed werd door de kapitein ondertekend te […]
First comments i.r. of the new Belgian Maritime Code
/in Actualiteit /door MTS0394With the new Maritime Code the legislator intended to bring together all relevant rules in one general and properly structured codification.
Duiding bij het nieuwe Scheepvaartwetboek
/in Actualiteit /door MTS0394Met de invoering van het nieuwe Scheepvaartwetboek beoogde de wetgever alle relevante regels terzake samen te brengen in een allesomvattende en helder gestructureerde codificatie. De Belgische wetgever beoogde aldus het maritieme recht kenbaar en overzichtelijk te maken. Het Scheepvaartwetboek bestaat uit 4 boekdelen : 1. Algemene bepalingen 2. Zeevaart 3. Binnenvaart 4. Handhaving Het wetboek […]
As from 1st September 2020 the new Belgian Maritime Code applies
/in Actualiteit /door MTS0394The New Maritime Code initially intended to replace the Maritime Code which applied since 1879, but during 150 years was hardly amended. A modernisation imposed itself. The new Maritime Code however became much more than merely a modernisation of the old Maritime Code. The new code covers nearly all aspects (private and public law) of […]
Vanaf 1 september 2020 is het nieuw Belgisch Scheepvaartwetboek van toepassing
/in Actualiteit /door JonasHet nieuw Scheepvaartwetboek beoogde initieel de herziening van de Zeewet, die sedert 1879 van toepassing was en gedurende bijna 150 jaar amper werd gewijzigd.
DE ZELFSTANDIGE EN ZIJN SCHULDEN NA COVID-19: BESCHERMING VAN DE (ENIGE) GEZINSWONING TEGEN SCHULDEISERS
/in Actualiteit /door MTS0394Iedere zelfstandige kan het onroerend goed dat tot zijn hoofdverblijfplaats dient onbeslagbaar laten verklaren. Zodra de zelfstandige zulks een verklaring heeft afgelegd, is het onroerend goed onbeslagbaar voor nieuwe schulden uit hoofde van zijn beroepsactiviteit. Als bestuurder van een vennootschap, geconfronteerd met de financiële malaise ingevolge Covid-19, is het aan te bevelen een dergelijke verklaring […]
Beëindiging van de arbeidsovereenkomst in ‘Corona’ tijden – opzegtermijn ging onmiddellijk in, maar wordt sinds 22 juni 2020 dan toch geschorst
/in Actualiteit /door MTS0394Een werkgever die een opzegtermijn betekende aan een werknemer die – door de Covid19-pandemie – werkloos was wegens overmacht, realiseerde tot voor kort een besparing op zijn loonkosten: werkloosheid wegens overmacht was immers niet opgenomen in de lijst van schorsingen van de opzegtermijn, waardoor de opzegtermijn gewoon doorliep tijdens de periode van werkloosheid wegens overmacht. […]
EINDE BESCHERMING VAN ONDERNEMINGEN TEGEN (DE GEVOLGEN VAN) COVID-19 PANDEMIE
/in Actualiteit /door MTS0394Vanaf 18 juni 2020 zullen ondernemingen waarvan de continuïteit bedreigd werd door de COVID-19 pandemie niet langer beschermd zijn tegen hun schuldeisers. Het moratorium (tijdelijke opschorting) op faillietverklaring en beslag werd niet verlengd. Wordt u door uw schuldeiser in faillissement gedagvaard of wordt beslag gelegd op uw goederen, neem dan contact op METIS ADVOCATEN (Mr. […]
Corona praktisch – afbouwen van de dienst na verkoop wegens overmacht?
/in Actualiteit /door MTS0394Een bedrijf dat een product met onderhoudsservice op de markt brengt, vraagt zich af of het, nu corona tot noodzakelijke besparingen binnen de firma moet leiden, de minder lucratieve onderhoudsservice eenzijdig kan stopzetten.
Uw naaktfoto ongewild online? Snel reageren is de boodschap!
/in Actualiteit /door MTS0394Het ongewild verspreiden van naaktfoto’s op het internet is een zeer kwalijke trend in onze digitale samenleving. Een recente wetswijziging voorziet in zwaardere straffen en wil de beelden zo snel mogelijk offline halen.
Bedrijven in moeilijkheden
/in Actualiteit /door MTS0394Zoeken naar een oplossing in deze woelige tijden