Strafuitvoering in Corona-tijden (update)

Om de gezondheidstoestand binnen de overbevolkte gevangenissen onder controle te houden tijdens de corona-pandemie en bewegingen in en uit de gevangenis zo veel mogelijk te beperken, had de regering al in april 2020 Koninklijk Besluit nr. 3 bijzondere bevoegdheden aan de gevangenisdirecteurs gegeven om de strafuitvoering te schorsen (“strafonderbreking”) en zelfs te beslissen tot vervroegde […]

Cassatie is mild voor de gedetineerde die hoger beroep aantekent

Krachtens artikel 203, § 1, eerste lid, Wetboek van Strafvordering vervalt het recht van hoger beroep van een beklaagde indien de verklaring van hoger beroep niet is gedaan uiterlijk dertig dagen na de uitspraak van het vonnis. Artikel 204 Wetboek van Strafvordering bepaalt dat een beklaagde op straffe van verval van het hoger beroep binnen […]

The new Belgian Maritime Code – liabilities of the shipowner under B/L

Under the previous maritime code it was steady jurisprudence that the shipowner was also liable for the contract of carriage under the sea b/l. The joint application of articles 46, 59 and 66 (old) BMC led to the rule that the shipowner could be held liable because the b/l was deemed to have been signed […]

Nieuw scheepvaartwetboek – aansprakelijkheid van de scheepseigenaar onder cognossement

Onder de oude zeewet was het vaststaande rechtspraak dat de eigenaar van het zeeschip eveneens aansprakelijk was voor de vervoersverbintenis zoals vervat in het zee cognossement. Door de samenlezing van artikelen 46, 59 en 66 Zw. werd aangenomen dat de eigenaar aansprakelijk kon gesteld worden omdat het cognossement vermoed werd door de kapitein ondertekend te […]

First comments i.r. of the new Belgian Maritime Code

With the new Maritime Code the legislator intended to bring together all relevant rules in one general and properly structured codification.

Duiding bij het nieuwe Scheepvaartwetboek

Met de invoering van het nieuwe Scheepvaartwetboek beoogde de wetgever alle relevante regels terzake samen te brengen in een allesomvattende en helder gestructureerde codificatie. De Belgische wetgever beoogde aldus het maritieme recht kenbaar en overzichtelijk te maken. Het Scheepvaartwetboek bestaat uit 4 boekdelen : 1. Algemene bepalingen 2. Zeevaart 3. Binnenvaart 4. Handhaving Het wetboek […]

As from 1st September 2020 the new Belgian Maritime Code applies

The New Maritime Code initially intended to replace the Maritime Code which applied since 1879, but during 150 years was hardly amended. A modernisation imposed itself. The new Maritime Code however became much more than merely a modernisation of the old Maritime Code. The new code covers nearly all aspects (private and public law) of […]

Vanaf 1 september 2020 is het nieuw Belgisch Scheepvaartwetboek van toepassing

Het nieuw Scheepvaartwetboek beoogde initieel de herziening van de Zeewet, die sedert 1879 van toepassing was en gedurende bijna 150 jaar amper werd gewijzigd.

DE ZELFSTANDIGE EN ZIJN SCHULDEN NA COVID-19: BESCHERMING VAN DE (ENIGE) GEZINSWONING TEGEN SCHULDEISERS

Iedere zelfstandige kan het onroerend goed dat tot zijn hoofdverblijfplaats dient onbeslagbaar laten verklaren. Zodra de zelfstandige zulks een verklaring heeft afgelegd, is het onroerend goed onbeslagbaar voor nieuwe schulden uit hoofde van zijn beroepsactiviteit. Als bestuurder van een vennootschap, geconfronteerd met de financiële malaise ingevolge Covid-19, is het aan te bevelen een dergelijke verklaring […]

Beëindiging van de arbeidsovereenkomst in ‘Corona’ tijden – opzegtermijn ging onmiddellijk in, maar wordt sinds 22 juni 2020 dan toch geschorst

Een werkgever die een opzegtermijn betekende aan een werknemer die – door de Covid19-pandemie – werkloos was wegens overmacht, realiseerde tot voor kort een besparing op zijn loonkosten: werkloosheid wegens overmacht was immers niet opgenomen in de lijst van schorsingen van de opzegtermijn, waardoor de opzegtermijn gewoon doorliep tijdens de periode van werkloosheid wegens overmacht. […]

EINDE BESCHERMING VAN ONDERNEMINGEN TEGEN (DE GEVOLGEN VAN) COVID-19 PANDEMIE

Vanaf 18 juni 2020 zullen ondernemingen waarvan de continuïteit bedreigd werd door de COVID-19 pandemie niet langer beschermd zijn tegen hun schuldeisers. Het moratorium (tijdelijke opschorting) op faillietverklaring en beslag werd niet verlengd. Wordt u door uw schuldeiser in faillissement gedagvaard of wordt beslag gelegd op uw goederen, neem dan contact op METIS ADVOCATEN (Mr. […]

Corona praktisch – afbouwen van de dienst na verkoop wegens overmacht?

Een bedrijf dat een product met onderhoudsservice op de markt brengt, vraagt zich af of het, nu corona tot noodzakelijke besparingen binnen de firma moet leiden, de minder lucratieve onderhoudsservice eenzijdig kan stopzetten.